Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Zagłębie miedziowe
PeBeKa i metro warszawskie

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Ponad 28 miesięcy trwały prace budowlane przy ostatnim etapie bielańskiego odcinka metra. Głównym wykonawcą tunelu, stacji i węzła komunikacyjnego Młociny było Przedsiębiorstwo Budowy Kopalń PeBeKa S.A.

Przy tej olbrzymiej inwestycji zaangażowano blisko 190 firm podwykonawczych i dostawczych. Data zakończenia budowy stacji Młociny jest jednocześnie datą ukończenia całej I linii warszawskiego metra. Przetarg na budowę tego odcinka metra wygrało konsorcjum PeBeKa - PRG. Umowę podpisano 14 czerwca 2006 roku, a koszt inwestycji ostatecznie wyniósł ponad 370 mln złotych. Obszar, na którym prowadzono roboty budowlane, to ponad 10 hektarów, a na placu budowy nierzadko pracowało jednocześnie 500 osób dziennie na dwie zmiany. W trakcie realizacji tej inwestycji nie brakowało trudnych momentów.

- Praca przy realizacji warszawskiego metra były olbrzymim przedsięwzięciem w środku aglomeracji miejskiej. To wyzwanie na niespotykaną dotychczas w Polsce skalę – podkreśla Ryszard Janeczek, prezes spółki PeBeKa. – Tego typu inwestycje są niezwykłym zadaniem nie tylko dla inżynierów, ale również dla całej obsługi, która musi zintegrować prace budowlane z uzgodnieniami w rozmaitych instytucjach i z dostawcami mediów. Bardzo przydało nam się doświadczenie nabyte podczas wcześniejszych kontraktów zagranicznych i krajowych, gdzie stawialiśmy już czoła inwestycjom w miejskiej infrastrukturze.

Węzeł Młociny to aktualnie największa tego typu inwestycja komunikacyjna w Polsce. Obejmuje dwutorowy tunel o długości blisko 700 metrów, stację metra o ogólnej powierzchni powyżej 3500 m2, tory odstawcze - tunel trzynawowy o długości 295 metrów oraz sam węzeł komunikacyjny Młociny. Ten ostatni to nowoczesny obiekt na powierzchni umożliwiający niezakłócony przepływ pasażerów ze stacji metra do autobusów miejskich i podmiejskich, tramwajów i samochodów. Obejmuje 4-kondygnacyjny parking dozorowany na 984 miejsca, dworzec autobusowy wraz z pętlą, zadaszoną pętlę tramwajową, pomieszczenia handlowe, obsługi podróżnych, obsługi technicznej. Łączna powierzchnia węzła to 400 000 m2. Jego budowa wiązała się z całkowitą modernizacją okolicznego układu drogowego. Węzeł Młociny jest pierwszym w Warszawie tak zintegrowanym i nowoczesnym centrum komunikacyjnym, scalającym różne środki transportu. Dziennie ze stacji metra i samego węzła będzie korzystać ponad 20 000 podróżnych.

Odbiory końcowe dla każdego z obiektów odbyły się 24 września, a w ciągu ostatniego miesiąca trwały próby pożarowe, ruch testowy oraz koordynowanie działań przez wiele podmiotów: spółkę Metro Warszawskie (w zakresie tunelu i stacji metra), Zarząd Transportu (w zakresie parkingu i dworca autobusowego) oraz Tramwaje Warszawskie (jeśli chodzi o pętlę tramwajową). Długi czas zarezerwowany na procedurę odbiorów i ostateczne uruchomienie węzła komunikacyjnego uwarunkowany był ogromem inwestycji i skomplikowanymi warunkami budowlanymi stacji metra oraz koniecznością sprostania rygorom bezpieczeństwa. Od jutra jednak warszawiacy i turyści będą mogli bez przeszkód korzystać z najnowocześniejszego centrum komunikacyjnego.

Lubińska firma jako członek konsorcjum zrealizowała część tunelu B20 oraz stację A20 Słodowiec, wcześniej wykonała siedem wschodnich tuneli szlakowych pomiędzy stacjami Politechnika i Marymont. Ich łączna długość wynosi 5400 metrów. Ma na swoim koncie także najdłuższy do tej pory tunel metra w Warszawie – tunel wschodni (1245 metrów) pomiędzy stacjami Politechnika i Centrum. PeBeKa wybudowała również stację Politechnika oraz przejście podziemne pod placem Bankowym, a także współuczestniczyła w realizacji stacji Centrum Racławicka.

Inwestycja współfinansowana była przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Sektorowego Programu operacyjnego Transport.


ech



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Poniedziałek 29 kwietnia 2024
Imieniny
Hugona, Piotra, Roberty

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl