Wprowadzenie w życie zasad tak zwanego e-urzędu, nie dość, że ułatwia pracę samym urzędnikom, to jeszcze mieszkańcom pozwala na szybkie i wygodne załatwienie swoich spraw, bez długiego wyczekiwania w kolejkach. W sumie całość projektu pochłonie ponad 1,4 miliona złotych, z czego starostwo ma szansę na pozyskanie dotacji w wysokości ponad 1,1 miliona złotych.
Złożony pod koniec roku do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wniosek na dofinansowanie we wstępnej weryfikacji został pozytywnie oceniony.
- Projekt ma na celu stworzenie przejrzystych i przyjaznych obywatelowi e-usług administracji powiatowej i obejmuje swoim zasięgiem obszar całego Powiatu Polkowickiego – mówi Mirosława Myrna-Kudryk, rzecznik prasowy starostwa. - Projekt przewiduje instalację infrastruktury sieciowej, zakup sprzętu, infokiosków, oprogramowania, portali internetowych oraz szkolenie mieszkańców powiatu polkowickiego.
Przewidziane we wniosku oprogramowanie zapewni m.in.: szybszą wymianę informacji, sprawne zarządzanie projektami, zasobami ludzkimi, finansami, łatwiejsze planowanie, możliwość szybkiej reakcji służb ratowniczych dzięki wizualizacji zagrożeń. - Na przykład zakupiony w ramach projektu tzw. system kolejkowy dla Wydziału Komunikacji umożliwi rejestrowanie, „podglądanie” na stronie internetowej postępu kolejki, oraz umożliwi sprawdzenie aktualnie realizowanego numeru oraz liczby oczekujących – mówi rzecznik. - Ponadto przewiduje się zakup programu dla obsługi petentów Wydziału Geodezji, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami, który pozwoli na sprzedaż map, przyjmowanie dokumentacji oraz pobieranie danych kartograficznych w formie elektronicznej, a także powiadamianie SMS-em o zakończonych kontrolach przedkładanej dokumentacji.
Oprócz tego, na terenie urzędu oraz na obszarze całego powiatu polkowickiego planuje się rozmieszczenie infokiosków, umożliwiających dostęp do e-usług oraz dostęp do Internetu mieszkańcom powiatu. - Zainstalowane w kioskach informacyjnych oprogramowanie z funkcją głośnomówiącą ułatwi ich obsługę osobom starszym oraz niepełnosprawnym – dodaje Myrna-Kudryk. - Infokioski będą również umożliwiały e-learning w zakresie korzystania z usług świadczonych przez powiat drogą elektroniczną. Upowszechnienie ww. usług będzie się również odbywało poprzez ogólnodostępne portale powiatowe. Internetowy dostęp do informacji odbywać się będzie bez ograniczeń w jej wykorzystaniu – w dogodnym dla użytkownika miejscu i czasie. Wybrane elementy portalu będą dostępne w czterech językach – polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim, co również zwiększy dostępność do informacji.
Ponadto w ramach projektu planuje się przeszkolenie mieszkańców powiatu w zakresie wykorzystania technik informatycznych. W ten sposób poszerzy się wiedza mieszkańców powiatu oraz poziom zaufania do dostępnych elektronicznych usług. Zaplanowana jest również cała Kampania informatyczna, która wyjaśni społeczności lokalnej czym jest e-Urząd oraz wykaże pozytywne aspekty związane z korzystaniem z usług administracji w formie on-line.
Projekt, jeżeli otrzyma dofinansowanie zrealizowany powinien być między październikiem, a grudniem bieżącego roku.